I dina resehandlingar finns länkar och koder till aktuella nyckelboxar.
Du behöver inte ha med dig kvitto. Dina resehandlingar är giltiga när du har slutbetalat din skidresa/ditt boende.
Om ni kommer efter receptionens/nyckelutlämningens öppettider så finner du instruktioner under länken "ankomstinformation" i dina resehandlingar. Öppettider, telefonnummer och vidare information finner du likaså i den länken.
Det finner du i dina resehandlingar. Incheckningstid och avresetid.
Tidigast ankomst varierar från 16.00 - 17.00 och senaste avresa från 10.00 - 11.00.
Du behöver inte lämna ifrån dig några dokument när du checkar in. Det viktiga är att du har läst igenom relevant information i din bokningsbekräftelse som du fick vid din bokning.
Upptäcker du fel/brister i stugan ska det anmälas direkt, kontakta receptionen på din destination. Om du befinner dig i Sälen kan du skicka in en anmälan via nedan länk. Om du har ett akut problem vänlig ring receptionen omgående. Det viktigt att du kontaktar receptionen så att felet kan bli åtgärdat av vår personal. Åtgärda inte felet själv innan du kontaktat reception/nyckelutlämning. Om du inte får hjälp på ett tillfredsställande sätt kan du göra en reklamation.
Tiden för utcheckning varierar på olika boenden och destinationer. Information och tider finner du under ankomst.
Generellt gäller att gäst stänger inte av eller värmen vid utcheckning. Vänligen var observant på information i stugorna.
Kontakta bokningen för att se om möjligheten finns att boka ett dygn extra. Vanligtvis så är det inte möjligt att få besked om ett extra dygn förrän samma vecka du skall komma.
Att boka på en hel period (tex sön-tors för att du önskar förlänga din vistelse med onsdagsnatten) och att sedan själv välja att du bara nyttjar en extra natt är inte några problem, men för att bryta ut en natt från föregående period, då får du avvakta tills du är nära inpå avresa.
Kontakta receptionen på plats för att se om möjligheten finns att boka till ett extra dygn. Det extra dygnet betalar du direkt på plats.
I dina resehandlingar hänvisar vi till "ankomst" på vår hemsida. Varje bokningsbekräftelse innehåller boendets adress och karta.
I dina resehandlingar som du fick när du gjorde din bokning, finns en länk till vägbeskrivning och incheckning för din destination.
Adress till ert bokade boende får ser ni via en länk i er bokningsbekräftelse.
På vår hemsida, vid varje skidort hittar du en avståndstabell från några vanliga avresorter i Sverige som hjälper dig att planera din resa.
Google Maps är ett bra verktyg för att hitta bästa resrutt.
Sedan 1 september 2022 registrerar ONEPARK AS in och utkörningar med hjälp av kamera när du kör upp på Trysilfjället på Fageråsen. Du behöver inte betala något på plats. Mer information om din passering får du vid din bokning. Du kan redan nu registrera en profil och ditt fordon på autopay.io.
Att resa i Norge med bil innebär oftast att du får betala en eller flera vägtullar.
Läs mer på autopass.no
I varje stuga eller lägenhet anges hur många personer som max får vistas i boendet.
Tex 4+2 personer (4 står för 4 ordinarie bäddar +2 står för 2 personer i extrabädd) = totalt 6 personer.
Det är inte tillåtet att ta med sig extrabäddar eller extrasängar. Det är ok att ha ett extra barn under 2 år som sover tillsammans i förälders säng.
Om det bor fler personer i stugan/lägenheten än tillåtet, har nyckelutlämnaren rätt att avvisa de extra personerna utan varning. Om detta inte åtgärdas, så kan samtliga personer avvisas.
Om det inte framgår på din resehandling/mina sidor att det ingår slutstädning är det alltid du som gäst som ansvarar för städet i ett självhushåll. Du kan boka ett avresestäd med oss eller våra samarbetspartners (på förfrågan med reservation om slutsålt). Kontakta oss så snart du kan efter bokningstillfället.
I alla våra boende finns en uppsättning täcke och kudde för det antal som stugan/lägenheten är beräknad för. Har du tex bokat en stuga för 4+2 personer så finns det täcken och kuddar för 6 personer i ditt boende. Sänglinne (lakan, örngott och handdukar) tas med men går även att hyra, se nedan.
En sänglinnepaket innehåller: Lakan + Påslakan + Örngott samt badlakan och liten handduk. Linne är för 90cm säng, är sängen bredare kan det behövas 2st linnen-om önskas.
Har du hyrt linnepaket så tar du ur sängarna vid avresa och lägger allt i en hög innanför dörren så tar städgänget hand om det.
Om inte boendet har tvättmaskin, fråga receptionen på anläggningen om det finns någon gemensam tvättstuga. I ett fåtal stugor finns tvättmaskin.
I Sälen exempelvis finns tvättstuga i Experium. Man betalar per tvätt inklusive tvätt- och sköljmedel och kan inte förhandsbokas.
I beskrivningen på varje boende finner du uppgifter hur långt det är till närmaste lift eller pist. Detta innebär även i vissa fall avstånd till nedfart eller transportspår. Under för- och eftersäsong kan avståndet variera något på grund av snötillgång.
Om du har önskemål beträffande ditt boende kan du uppge detta vid bokning. Vi kan då vidarebefordra dem till resmålet. Vi kan dock inte lämna någon garanti eller förhandsbesked om önskemålet kan uppfyllas.
Ibland förkortas bäddfördelningen och det kan vara klurigt att förstå vad de står för.
E = Enkelsäng
D = Dubbelsäng
V = Våningssäng
F = Familjesäng (Våningssäng med bredare underslaf 105-150 cm)
GM = Golvmadrass (säng utan ben)
BS = Bäddsoffa
NV = Nedfällbar väggsäng
DV = Dubbelvåningssäng
Andra förkortningar som kan vara bra att känna till
L = Loft
A = Sovalkov, "rum" utan dörr att stänga
Annex = Fristående byggnad/stuga
Tappa inte bort nyckeln till ditt boende. En förlorad nyckel kan efterfaktureras direkt från anläggningen på 500 - 3.000 (NOK/SEK) beroende på destinationens nyckelhantering. Den som hyr boendet är ansvarig för nycklarna. Om du har tappat din nyckel kontakta receptionen omgående.
I lägenheter och i flerfamiljshus kan det under samma period bo många människor med olika ålder och med varierande behov och intressen. Du är skyldig att visa hänsyn och du får inte störa kringboende gäster. Ljud från din lägenhet i form av höga skrik, hög musik eller liknande ska inte behöva upplevas och tålas av dina grannar. Det blir förstås extra viktigt att tänka på det vid sen kvällstid.
Nattro gäller mellan 22.00 - 07.00. Störande av nattro kan medföra en avgift.
Kvadratmeterangivelsen i beskrivningarna är oftast byggnadsyta. Bengt-Martins ansvarar inte för att anläggningen/stugan har exakt rätt m2 angivelse. Se det mer som ett cirka värde på storleken av det boende du hyr.
När du hyr en stuga eller lägenhet för självhushåll, så betyder det generellt att boendet är utrustad med lika många bäddar, köksstolar, köksutrustning (tallrikar/bestick, glas) som angivet för antal personer/bäddar i stugan.
Du själv tar med dig alla förbrukningsvaror; toalettpapper, handdukar, lakan, diskmedel etc. om inte annat är angivet i din boendebeskrivning.
För att läsa mer om utrustning för våra stugor i Sälen klicka här
Av säkerhetsskäl är det förbjudet att ladda bil i el-/motorvärmaruttag vid ditt boende. Om detta förbud överträdes kan en avgift på upp till 5.000:- tas ut av hyresgästen. Se efter specifika laddstolpar på din ort.
I Sälen skottar vi alltid uppfart inför ankomstdagen, med reservation för kraftigt snöfall då vi inte kan garantera att det fortfarande är fritt när ni ankommer.
Under vistelsen ansvarar ni själva med att underhålla vid snöfall.
Alla djur räknas som husdjur och får därför inte bo i en djurfri stuga.
På de allra flesta skidorter finns ett antal stugor som är tillåtna för husdjur. Du måste ALLTID meddela om du planerar att ta med ett husdjur på din skidsemester så att du får rätt boende för er. Vissa boende har ett husdjurstillägg, det framgår av din bekräftelse.
Planerar du att resa till Norge, kontrollera alltid med berörda myndingheter vad som gäller för att ta med sig ett djur över gränsen. Tullverket kan ge bra svar på dina frågor om att resa med hund
I vissa stugor/lägenheter är det inte tillåtet att ha djur eller att röka inomhus. Tyvärr är detta inte en garanti för att det tidigare inte har funnits djur eller att någon har rökt där.
Av din bekräftelse framgår om slutstädning ingår.
På vissa boende är slutstädning obligatoriskt och ingår därför i slutpriset för ditt boende.
Om slutstädning inte ingår i priset, är du som hyresgäst ålagd att utföra det före hemresa.
På en del boenden har du möjlighet att köpa till slutstädning, fråga redan vid bokningstillfället eller på plats i receptionen. Tänk på att möjligheten att få städat under högsäsongsveckor kan vara begränsad, boka därför i god tid!
Om du bokat ett boende där du själv kan välja att ta hand om städningen när ni åker hem, så skall stugan/lägenheten vara utrustad med tex dammsugare, mopp etc. Det är inte alla boende som står för rengöringsmedel. Om detta saknas i ditt boende kontakta receptionen omgående så det finns tid att åtgärda detta.
Var noga med att följa anläggningens instruktioner för hur du skall utföra städningen vid hemresa. Oftast får du en checklista redan vid incheckningen eller att det finns anslaget i ditt boende.
Godkänns inte din städning kan du komma att bli efterfakturerad.
Varje anläggning har instruktioner hur du går till väga när du själv ska städa. Var noga med att följa instruktioner/checklista för hur du skall utföra städningen vid hemresa. Oftast får du informationen redan vid incheckningen eller att det finns anslaget i ditt boende, så du har tid att fråga om det är något du känner dig osäker på.
Finns där inte information i stugan/lägenheten så är det viktigt att du tar kontakt med receptionen på plats för mer information. Vid otillräcklig rengöring kommer städning att ske och sedan efterfaktureras hyresgästen. Faktura kommer att skickas till hyresgästen efter hemkomst.
På vårt boende i Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället kan vi erbjuda RUT-avdrag när du bokat slutstädning av din stuga.
Det enda du behöver göra är att uppge personnummer när du beställer slutstädning med RUT. Observera att det är personummer på den som står för bokningen som anges. Du själv ansvarar för att du uppfyller de villkor som skatteverket ställer för att du ska kunna ta del av avdraget. Läs mer på skatteverket.se
Bengt-Martins ansvarar ej för kvarglömda saker i ditt boende, men om du kontaktar destinationen/receptionen i snar tid efter att du har kommit hem så försöker de flesta anläggningar hjälpa till på följande sätt:
Undantag görs naturligtvis för det som av polisen klassas som värdesaker (tex. legitimation, mobiltelefon, kamera, nycklar etc.). Värdesaker lämnas till polisen några gånger under säsongen.
I det fall där dina kvarglömda saker finns kvar och du vill ha dem hemsända så hjälper anläggningen till med det. Du står själv för fraktkostnader och förbetalar. Du får mer instruktioner hur du går tillväga med betalningen, när dina saker som du letar efter har hittas. När anläggningen har fått betalningen så skickas dina saker.
Alla uppgifter du behöver för att kunna göra din betalning hittar du på den bekräftelse vi skickar till dig i samband med din bokning. Du kan betala med kort eller swish.
Samtliga priser anges i SEK om inte annat uppges på din bekräftelse.
På samtliga bokningar tillkommer ett servicearvode på 95:-
Vi erbjuder 7 dagars öppet köp på alla bokningar, som görs mer än 60 dagar före hyresperiodens start. Observera vissa undantag för boenden med 5 sovrum eller mer på vissa destinationer. Läs mer i våra bokningsvillkor.
På de flesta av våra hotell erbjuds ofta 1 eller 2 barn kostnadsfritt uppehälle i extrabädd i förälders rum. Detta ges till de yngsta barnen.
I vår onlinebokning får du barnrabatten avdragen så länge du anger rätt antal barn och fyller i rätt ålder på dina barn(med reservation för ev systemfel).
Observera att det kan variera från de olika hotell när man räknas som barn. Upp till 12 år, alternativt upp till 15 år. Se beskrivningen på det hotell du bokar vad som gäller just där
Ett rum med "connecting door" är oftast två dubbelrum som kan öppnas upp med en dörr emellan.
Vill du ta med ditt husdjur ska du informera om detta när du bokar. På en del hotell är det inte alls tillåtet, på flera hotell i Norge är det accepterar. Fråga alltid vid bokningstillfället vad som gäller och meddela om du önskar att ta med ett husdjur. I vissa fall tas det ut en avgift.
I hotellboende ingår oftast hel-, 3/4-dels- eller halvpension exklusive dryck. Har du helpension och äter middag ankomstdagen har du rätt till frukost och lunch på avresedagen. Äter du lunch och middag under ankomstdagen, ingår frukost avresedagen. 3/4-dels pension innebär att du har halvpension med möjlighet att göra ett lunchpaket från frukostbordet. (3/4-dels pension benämns ibland även som vinterpension).
Middagen kan bestå av en serverad meny (1-3 rätter) eller en buffé.
Dryck tillkommer
Många skidorter och anläggningar har idag en god service när det gäller affärer, restauranger och serviceinrättningar (t.ex. sporthall, simhall, bastu). På en del orter varierar dock öppettiderna beroende på säsong. Bengt-Martins kan inte ansvara för eventuell stängning med kort varsel.
De flesta anläggningar idag använder elektroniska liftkort vilket innebär att du kan ha liftkortet i fickan hela tiden. Detta kort kostar mellan 50-100 kronor (lokal valuta) att köpa och kan användas på alla anläggningar som har samma system. Det finns två olika system som används och det är Key Card och Access. På flera anläggningar kan du returnera det efter veckans slut och få en del av kostnaden tillbaka.
De priser som anges i prislistan på hemsidan för liftkort och skiduthyrning är cirkapriser på orten. Observera att de kan ändras under säsong. Märk väl att på norska destinationer anges priserna som regel i norska kronor (NOK).
På flera av skidorter kan du köpa förmånliga fjällpaket med liftkort och boende. Bokas direkt online. På utvalda skidorter kan du boka skipass/liftkort online samtidigt som du bokar ditt boende.
Möjligheten att ta sig till/från stuga/stugby på skidor gäller under förutsättning att det finns gott om natursnö. Transportspår är ofta även en del av begreppet ski in/ski out, där du kan nå boendet/pisten genom transportspår av varierande svårighetsgrad.
Vi rekommenderar dig att alltid vinterutrusta bilen innan du reser hemifrån. Utrusta dig och bilen med bra vinterdäck (ev snökedjor), spade och lite sand.
Planerar du, har du för avsikt att köra snöskoter måste du alltid beakta rådande regler för det.
Läs mer hos Länstyrelsen
SOND - Snöskoterområde Norra Dalarna
Läs mer på Malung-Sälens hemsida om skoterkörning i Sälenfjällen
Som skoterförare måste du ta hänsyn till din omgivning, dels av säkerhetsskäl och dels för att skotern kan vara ett störande inslag.
Kör på markerade skoter och kompisleder. Visa alltid hänsyn.